Nemačka se u potpunosti okreće ekološkom vidu prevoza na svojim autoputevima. Ideja koja se pojavila još 2012. godine, a uključuje da se elektrifikuju autoputevi za pogon električnih vozila, napokon je nedavno puštena u probni rad.

Kamioni gutaju sve više dizela, zagađuju životnu sredinu i podstiču klimatske promene. Rešenje za ovaj problem, Nemačka vidi u korišćenju nadzemnih vodova za napajanje velikih postrojenja.

Sistem koji dozvoljava kamionima da izvlače električnu energiju iz nadzemnih kablova počeo je sa radom na 10 kilometara autoputa na deonici od Darmstadta do Frankfurta, u oba smera. To je prvi takav test na jednom javnom putu u Nemačkoj.

Koncept “eHighway” donosi autoputeve sa visećim naponskim kablovima kojima se napajaju električna vozila. Pre svega oni se odnose na kamione, koji tim putevima saobraćaju. Time se praktično kamioni mogu napajati poput trolejbusa.

Ovim sistemom se napajaju hibridni dizel-električni kamioni koji će ovom deonicom saobraćati do 2022. godine. U sklopu pilot-projekta ovaj oblik napajanja će biti testiran gotovo svakodnevno u stvarnim saobraćajnim uslovima, a energiju će crpeti iz 100 % obnovljivih izvora – kao još jedan pokušaj smanjenja zagađenja životne sredine.

Kablovi iznad autoputa imaju napon od 670 volti i programirani su da se automatski isključe u slučaju oštećenja. Kamioni su podešeni tako da nailaskom na njih pomoću sistema pantografa podižu trolu koja ih dotiče i tako započinje punjenje baterija.

U slučaju da kamioni proizvedu višak energije regenerativnim kočenjem, struja se vraća u elektroenergetsku mrežu.

Razvijen od strane kompanije Siemens, sistem omogućava kamionima sa specijalnom opremom na krovovima da se povežu sa elektrificiranim linijama dok putuju brzinom do 90 kilometara na sat.

Kamioni se kreću uz pomoć električnih motora kada su povezani na nadzemne vodove i hibridnih sistema kada se vrate na tradicionalni put, a senzori detektuju kada su dostupne nadzemne žice.

Iz kompanije Simens kažu da sistem „eHighway“ kombinuje efikasnost električnih šina sa fleksibilnošću transporta. Još jedna prednost je naglo smanjenje emisija CO2 i azotnih oksida.

Simens tvrdi da se sistem može integrisati sa postojećom putnom infrastrukturom, što je praktičan način za smanjenje emisija i potrošnje energije na mestima gde nema železničke infrastrukture.

Deonica puta koja je otvorena nedavno deo je ključne veze između aerodroma u Frankfurtu, globalnog teretnog čvorišta i obližnjeg industrijskog parka. Uskoro će se otvoriti još dva autoputa sa ovim sistemom.

Nemačka vlada potrošila je 70 miliona evra na razvoj kamiona koji mogu da koriste Simensov sistem.

Simens je saopštio da bi vlasnik kamiona mogao da uštedi 20.000 evra na gorivu na pređenih 100.000 kilometara.

Kamionski prevoz je najbrže rastući sektor potražnje za naftom na svetu, prema Međunarodnom transportnom forumu, koji je deo Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj.

Projekti kao što je ovaj u Nemačkoj mogli bi biti deo rešenja koje uključuje povećanje korišćenja železničkih i električnih vozila.

Testovi i demonstracije tehnologije „eHighway“ sprovedeni su u manjoj meri u Švedskoj i u blizini američkih luka Los Anđeles i Long Bič.

Naravno, od ovog sistema se ne očekuje da će u narednom periodu promeniti mnogo toga. Trenutno postoji samo pet kamiona koji su opremljeni za upotrebu ovog sistema, tako da njegova opterećenost nije velika. Uostalom, tu deonicu dnevno pređe oko 135.000 vozila, od čega oko 10 % čine teški kamioni. Ali, ako se tokom vremena pokaže kao stabilan i kao pouzdan, Nemačka planira da proširi njegovu primenu, kao i da opremi mnogo veći broj kamiona za njegovu upotrebu.

 

Prijavite se na newsletter i dobijajte na svoj i-mejl nove tekstove o učenju nemačkog jezika.