Vožnja po Nemačkoj za strance uglavnom predstavlja nezaboravno iskustvo. Ne samo zbog idiličnih predela kroz koje se prolazi, već i zbog dobro projektovanih i besprekornih puteva koji omogućavaju brzu i bezbednu vožnju širom zemlje. Ovo se pre svega odnosi na čuvenu nemačku mrežu autoputa, takozvani Autoban (Autobahn) koji je poznat po tome da na većini svojih deonica nema ograničenja brzine. Ovo ljubiteljima sportske vožnje sigurno zvuči uzbudljivo, ali većini stranaca ili početnika može biti zastrašujuće.

Ukoliko ste novi na nemačkim putevima, u nastavku  ćete naći informacije koje će vam pomoći da se lako i brzo uklopite.

Da li u Nemačkoj važi srpska vozačka dozvola?

Srpskim državljani koji putuju u Nemačku turistički ili poslom, bez namere da traže dozvolu boravka, za vožnju u Nemačkoj su potrebne srpska dozvola i međunarodna vozačka dozvola na propisanom obrascu.

Ako, međutim, planiraju da u Nemačkoj žive neko vreme ili trajno, i podnesu zahtev za dozvolu boravka, vlasnici srpske vozačke dozvole će morati da je u roku od najviše šest meseci zamene za nemačku dozvolu. Iako po zakonu imate pravo da vozite šest meseci, zahtev za zamenu dozvole je bolje pokrenuti što ranije, obzirom da se termini za predaju zahteva zakazuju, a i sama procedura može da potraje.

Počevši od februara 2017, zahvaljujući potpisanom sporazumu između Nemačke i naše zemlje, vozači iz Srbije više ne moraju ponovo da polažu vožnju u Nemačkoj da bi dobili nemačku vozačku dozvolu. Dovoljno je samo podneti zahtev u svom mestu boravka. Za podnošenje zahteva će vam biti potrebni:

  • pasoš
  • biometrijska fotografija
  • srpska vozačka dozvola
  • overen prevod vozačke dozvole
  • potvrda o prvoj prijavi boravka u Nemačkoj

Prilikom predaje zahteva dobija se potvrda koja služi kao zamena za dozvolu dok traje proces (najčešće par nedelja), ali ako u međuvremenu istekne šest meseci od datuma kada ste prijavili boravak u Nemačkoj, ne smete voziti ni sa ovom potvrdom.

Nakon par nedelja od predaje zahteva stići će vam pisano obaveštenje da možete da podignete svoju nemačku vozačku dozvolu.

Pravila vožnje u Nemačkoj

Ovo su najvažniji zakoni, pravila i saveti za vožnju po nemačkim putevima:

  1. Ograničenje brzine u gradovima je od 30-50km/h, a na putevima van grada 100km/h. Na autoputu na deonicama sa ograničenjem, uglavnom 130 km/h, ali postoje i uslovna, dinamička ograničenja koja se menjaju zavisno od vremenskih i drugih uslova na putu, pa nekada mogu ići i do 80 km/h. Na uključenjima na autoput kod velikih gradova, ograničenje je takođe često 80km/h.
  2. U Nemačkoj postoje dve vrste znakova za ograničenje brzine: obavezno ograničenje i preporučena brzina, zavisno od deonice puta. Ovo se pre svega odnosi na autoput. Znakovi za preporučenu brzinu su četvrtasti, plave boje, dok su znakovi za obavezno ograničenje brzine standardno okrugli, sa brojem uokvirenim crvenim krugom.
  3. Leva traka na autoputu služi isključivo za preticanje, nakon čega se treba vratiti u krajnju desnu traku. Početnicima i strancima na Autobanu se preporučuje da se uvek drže desne trake, obzirom da se vozila u levoj traci na deonicama bez ograničenja brzine često kreću i 200-300 km/h.
  4. Preticanje sa desne strane je zabranjeno, kao i u ostatku Evrope (za razliku od Amerike npr.)
  5. Kazne za prolazak na crveno svetllo ili znak stop se kreću od 90-360 evra.
  6. Vezivanje pojasa kako na prednjim, tako i na zadnim sedištima je obavezno i kršenje ovog pravila se kažnjava sa minimum 30 evra.
  7. Deca starosti do 12 godina za vreme vožnje smeju da sede samo pozadi i to u dečijem sedištu.
  1. Protivzakonito je ostati bez goriva na autoputu jer se to smatra zaustavljanjem usled uzroka koji je vozač mogao da spreči.
  2. Maksimalna dozvoljena količina alkohola u krvi je 0,5 promila.
  3. Sva dokumenta za vožnju, dozvole i osiguranje moraju uvek tokom vožnje biti u vozilu.
  4. Pristup pešacima, motorima i biciklima, kao i vozilima koja se kreću brzinom manjom od 60 km/h je zabranjen na autoputu.
  5. Ukoliko dođe do većeg zastoja na autoputu, vozila u desnoj traci moraju da se pomere što više u desno, a u levoj što više u levo, kako bi se omogućio prolaz vozilima hitnih službi.
  6. Korišćenje mobilnih telefona i GPS uređaja je dozvoljeno samo u handsfree varijanti, inače se strogo kažnjava. Na autoputu se zbog potrebne veće koncentracije ne preporučuje korišćenje uređaja koji odvraćaju pažnju u bilo kojoj varijanti.
  7. Vožnja Autobanom zahteva dobru koncentraciju i budnost, tako da se preporučuje često zaustavljanje radi odmora i osveženja. Stajališta predviđena za odmor se nalaze na svakih 40-60km  i na njima se uglavnom nalazi benzinska pumpa, prodavnica, restoran, toalet, u nekim slučajevima i manji hotel. Preporučuje se zaustavljanje radi odmora na svakih 100 km.
  8. Na nemačkim autoputevima nalazi se veliki broj narandžastih stubova sa telefonima za hitne slučajeve. Uprkos rasprostranjenosti upotrebe mobilnih telefona u današnje vreme, zaposleni u centru za SOS pozive sa ovih telefona dnevno odgovore na preko 1000 poziva.
  9. Samo benzinske pumpe na autoputu i po neke u velikim gradovima rade non-stop. Sve ostale imaju radno vreme od 8-20h.
  10. Vozila na ulicama gde je dozvoljeno parkiranje ne smeju biti parkirana u pravcu suprotnom od smera saobraćaja. Kazne u slučaju ovog prekršaja iznose oko 35 evra.

Pročitajte još sličnih tekstova