Prevozno sredstvo budućnosti – električni trotinet, uveliko se vozi u nekim evropskim zemljama, a reč je o veoma važnom  političkom koraku za smanjivanje upotrebe automobila.

Električni trotineti su teški nešto preko deset kilograma i za samo nekoliko sekundi postižu brzinu od 20 km na sat. Od početka aprila u industrijskom delu Kelna desetine ljudi se svakodnevno voze električnim trotinetima. Ali, to je samo probna faza. Prvo morate da na svom pametnom telefonu skinete aplikaciju ponuđača i skenirate QR kod trotineta, i vožnja može da počne: odgurnete se nogom, gas desno, kočnica levo. I to je sve! Trotinet ne emituje štetne gasove, fleksibilan je za upotrebu, a vožnja predstavlja zadovoljstvo.

Prema anketama u Nemačkoj, dva od tri građanina smatraju da je uvođenje trotineta dobra ideja.

Izgleda da su, kada je reč o Nemačkoj, ponuđači električnih trotineta uboli pravi trenutak za početak posla. Od 47 miliona automobila registrovanih u Nemačkoj, svake godine se proda još više od tri miliona novih. Emisija štetnih gasova je skoro ista kao 1990. godine. Planirani cilj je da se do 2030. smanji za 40 procenata, ali teško da će se to postići. Mobilnost u ovoj zemlji se i dalje oslanja na dizel.

Kad će doći do promene u saobraćaju?

Zagovarači električnih trotineta nailaze na podršku. Trotineti treba da se voze biciklističkim stazama, a ukoliko ne postoje, onda ulicom. Ipak, mnogi kritičari poslednjih nedelja upozoravaju da će se povećati broj saobraćajnih nesreća.

Socijalna udruženja zahtevaju strožija pravila za korišćenje električnih trotineta, a na udaru kritika se našao i ministar saobraćaja, koji je odobrio njihovo uvođenje.

Savez nemačkih gradova i opština zahteva „jasnija pravila“ za korišćenje električnih vozila. Socijalni savez Vdk smatra da trotineti predstavljaju veliki rizik za malu decu, stare ljude i invalide, ali i da su oni smetnja za pešake i bicikliste.

Savez osoba s invaliditetom takođe je kritikovao uvođenje ovih vozila. „Elektro-trotineti mogu postati stvarni problem“, smatra Stephan Heinke, iz Zajedničkog stručnog odbora za okolinu i saobraćaj kod nemačkog Saveza za slepe i osobe sa ograničenjima vida, koji zahteva obavezne kurseve za sve koji nameravaju da koristiti ove moderne trotinete.

Zakon o korišćenju električnih trotineta je stupio na snagu u Nemačkoj 15. juna, a dopuštena brzina ne sme iznositi više od 20 kilometara na sat,  a ovim vozilima mogu upravljati osobe uzrasta od 14 godina pa naviše.  Zakon takođe predviđa da se električni trotineti smeju voziti na biciklističkim stazama ili trakama za bicikle, a ukoliko one ne postoje, na ulicama.

Ova odluka nemačkih vlasti ubrzaće proizvodnju i povećati prodaju električnih trotineta na tom najvećem evropskom tržištu.

E-trotineti izuzetno su pogodni kao dopunsko individualno prevozno sredstvo u urbanim sredinama, pre svega na kraćim relacijama i u kombinaciji sa drugim sredstvima javnog ili sopstvenog prevoza.

Prijavite se na newsletter i dobijajte na svoj i-mejl nove tekstove o učenju nemačkog jezika.