Nemački izum – Fanta

Preduzeće Koka-kola započelo je svoje poslovanje u Nemačkoj davne 1929. godine. Rej Pauers, doseljenik iz Amerike, počeo je da puni boce Koka-kolom u Nemačkoj, a svojim trudom i ambicijama, uz ogromna sredstva uložena u marketing, u velikoj meri je doprineo napretku preduzeća.
U razdoblju od samo četiri godine, Koka-kola je u Nemačkoj prodavala 100.000 sanduka godišnje. Koka-kola je čak bila jedan od tri glavna sponzora Olimpijskih igara u Berlinu 1936. godine.
Rej Pauers je usled nesrećnih okolnosti poginuo 1938. godine u automobilskoj nesreći, a na mestu rukovodioca preduzeća Koka-kola u Nemačkoj zamenio ga je Amerikanac rođen u Nemačkoj, Maks Kajt, koji se posvetio preduzeću i postao još uspešniji od Pauersa.
Njegova izvrsna marketinška strategija uverila je ljude da je Koka-kola zapravo nemački proizvod, i ciljala je industrijske radnike geslom “Mach doch mal Pause” (Hajde, uzmi pauzu).
U doba Drugog svetskog rata, Koka-kola i Maks Kajt su se suočili sa brojnim poteškoćama u poslovanju, a velikim trudom i zalaganjem zadržane su 43 fabrike za punjenje boca i više od 600 lokalnih distributera u Nemačkoj. No, Maksu je postajalo sve teže da nabavi sirup koji se koristi za izradu tog pića.
Kako ne bi bio primoran da zatvori fabrike, ostao mu je samo još jedan izbor – da izmisli novo piće.

Pogledao je sastojke koji su mu bili na raspolaganju, većinom ostatke iz drugih prehrambenih industrija i napravio je novi narandžasti sok. Čak je i organizovao takmičenje za naziv novog pića pod motom “poslužite se maštom”.
Na nemačkom jeziku “mašta” se kaže “Fantasie” i tada je nemačkom prodavcu Džou Kipu sinula ideja za Fantu.
Novi narandžasti sok postao je popularan kao i Koka-kola i zbog njega su fabrike za punjenje boca nastavile da rade širom Nemačke. Zapravo, Fanta je postala toliko popularna da se do 1943. godine prodavala u većini Evrope i ubrzo postala najpopularnije bezalkoholno piće u Evropi, a ljudi su je čak koristili za zaslađivanje hrane zbog štednje na šećeru. I danas se u Nemačkoj pripremaju slasni Fantakuchen (Fanta kolači).
Kada je došao kraj Drugog svetskog rata, kompanija Koka-kola je ponovo bila u stanju da uspostavi proizvodnju svog kultnog pića u Evropi. To je značilo da se obustavlja proizvodnja Fante, što je kompanija i učinila.
Međutim, kada je glavni konkurent Pepsi počeo da širi svoje domete tokom ’60-ih godina prošlog veka, kompanija je na tlu Nemačke reafirmisala proizvodnju Fante, počevši da je izvozi u razne države, među kojima su i one na američkom kontinentu.
Danas se Fanta proizvodi u desetinama različih ukusa i predstavlja jedan od zaštitnih znakova Koka-kola brenda.
Ovu i još 19 zamiljivosti o Nemačkoj možete pronaći ovde: 20 zanimljivih činjenica o Nemačkoj i Nemcima