poslovni bonton u nemackoj

Osnove poslovnog bontona su u zapadnom svetu manje-više iste, međutim, pojedine stvari se razlikuju od zemlje do zemlje, jer svaki narod zbog svojih karakteristika dodaje ovim pravilima svoj lični pečat.

Bilo da ste preduzetnik koji planira saradnju sa nemačkim poslovnim partnerima i ulazak na nemačko tržište, ili počinjete da radite u nekoj nemačkoj kompaniji, odvojite malo vremena i pozabavite se običajima i pravilima ponašanja u nemačkom poslovnom svetu i imaćete mnogo veće šanse za uspeh.

Većina pravila i način komunikacije u nemačkom poslovnom svetu proistekao je iz nekih glavnih specifičnosti nemačke kulture, a to su pre svega orijentisanost na ciljeve, izbegavanje nesigurnosti i sklonost ka regulaciji.

Pročitajte ove savete koji će vam pomoći da se bolje prilagodite nemačkom korporativnom svetu.

Ugovaranje sastanka

Sastanci se u Nemačkoj precizno planiraju i dogovoreni termini se poštuju.

Poslovni sastanak se može ugovoriti putem dopisa (mejlom) ili putem telefona. Najbolje je dogovoriti vreme i datum dve nedelje ranije. Obratite pažnju da prepiska mora biti potpuno formalna, uz obavezno obraćanje sa Vi (Sie). Predmet (subject) mejla treba da bude razumljiv i jasan, a na kraju mora da stoji potpis – ime, prezime, pozicija i kontakt podaci.

Ukoliko se sastanak ugovara telefonom, obratite pažnju da se uvek predstavite imenom i prezimenom pre nego što tražite da razgovarate sa drugom osobom.

paper

Pripreme za poslovni sastanak

Nemci pre sastanka sa ljudima iz drugih država imaju običaj da prouče njihovu kulturu, istoriju i osobenosti, tako da je poželjno da i vi ovo uradite.

Takođe, u cilju uspešnog poslovnog pregovaranja, obavezno proučite važeća pravila i zakone, poresku politiku, finansijski sistem, infrastrukturu i logistiku, nadležnosti lokalnih samouprava itd.

Jako je bitno i da imate jasno definisanu poslovnu strategiju, a od izuzetne važnosti je i kvalitetna analiza i procena rizika u budućoj saradnji, jer Nemci ovome posvećuju veliku pažnju.

Tačnost

Verovatno smatrate da se ovo podrazumeva, ali kada su u pitanju Nemci, neophodno je dodatno naglasiti. Čak i kašnjenje od 5 minuta se smatra znakom nepoštovanja i nekulture i neće se libiti da vam upute ironičan komentar pred svima. Ukoliko na sastanak ili posao ne možete da stignete na vreme, obavezno najavite svoje kašnjenje. U tom slučaju prihvatljivo je maksimalno 15 minuta kašnjenja. Izgovori kao što je gužva u saobraćaju nisu opravdanje. S druge strane, na sastanak ne treba doći ni previše rano. Idealno bi bilo stići 10 minuta pre dogovorenog vremena.

Rukovanje, pozdravljanje i oslovljavanje

Prilikom rukovanja je bitno poštovati hijerarhiju. Prilikom dolaska na sastanak, kao i kod pozdravjanja pri rastanku, uvek se prvo treba rukovati sa najstarijim članom tima. Kada je u pitanju razgovor za posao, ljubazno pozdravite poslodavca i obavezno sačekajte da vam on prvi pruži ruku. Isto važi i za nadređene u firmi – uvek sačekajte da vam šef pruži ruku. Stisak ruke ne treba da bude ni previše jak ni previše slab, uz obavezan kontakt očima.

Kada se razmenjuju vizit-karte, sačekajte da vam poslovni partner prvi pruži svoju vizit-kartu, zatim je malo pogledajte/pročitajte, pa tek onda odložite. Nakon toga možete dati svoju vizit-kartu.

Persiranje svima je obavezno, osim ako neko izričito traži drugačije. Obraćanje je sa gospodine i gospođo (Frau i Herr), a ako neko ima titulu (npr. doktor ili profesor), uz prezime uvek treba prvo nju navesti.

Dress code

Uobičajen je formalan i strogo poslovan stil oblačenja, pogotovo u sektorima kao što su finansije, bankarstvo i osiguranje.

Poslovni dress code podrazumeva tamna odela sa belom ili svetlo plavom košuljom i odgovarajućom kravatom za muškarce, odnosno blejzer i suknju ili pantalone u crnoj, teget, sivoj ili bež boji sa jednostavnom bluzom ili elegantnom košuljom za žene. Uska i provokativna odeća nije dozvoljena, a hulahopke su obavezne i leti. Cipele treba da budu uredne i čiste, u crnoj, teget, braon ili bež boji, za žene je obavezna zatvorena obuća sa niskom ili srednjom štiklom. Izbegavanje napadnog nakita kao i vidljivih tetovaža i pirsinga se podrazumeva.

U nekim strukama, kao što su na primer marketing i IT pravila oblačenja mogu biti malo opuštenija.

real

Za vreme sastanka

Nemci nisu vični usputnim, malim razgovorima, a tome u prilog govori i činjenica da se poslovnim ljudima u Nemačkoj nude i kursevi na kojima se uči takozvani “small talk”. Oni su direktni i vole da odmah pređu na glavnu temu, a takođe nemaju potrebu ni za spontanim razgovorima i ćaskanjem sa strancima. Na početku sastanka treba razmeniti nekoliko uvodnih rečenica, a zatim, što pre preći na glavne tačke.

Komunikacija treba da bude direktna i nedvosmislena. Nemci nisu skloni indirektnom značenju i tumačenju “između redova”. Preciznost u izražavanju je veoma bitna, i reči kao što su “možda” i “otprilike” se uglavnom ne koriste u poslovnoj komunikaciji. Jasno definišite najvažnije činjenice o svom poslovanju i na osnovu njih istaknite svoje ciljeve i prednosti, međutim, izbegavajte monologe jer obe strane treba da budu podjednako zastupljene u komunikaciji.

Izbegavajte privatne teme i ne postavljajte lična pitanja. Nemci su za razliku od nekih drugih naroda, veoma striktni u razdvajanju poslovne i privatne sfere života.

Ne razmećite se novcem – ne donosite skupe poklone i ne čašćavajte poslovne partnere u preskupim restoranima.

Budite diskretni pri korišćenju mobilnog telefona, utišajte ga, a ukoliko tokom sastanka morate da odgovorite na poziv, izvinite se i udaljite ili izađiite iz prostorije.

Ne preterujte sa komplimentima poslovnim partnerima jer to može biti pogrešno protumačeno. Kada su u pitanju kolege, izbegavajte davanje komplimenata nadređenima, iz istih razloga.

Poslovni ručak je idealna prilika za probijanje leda. Vreme za poslovni ručak u Nemačkoj je između 11:30 i 14h pa shodno tome treba izbegavati alkohol, jer ćete se po svemu sudeći nakon ručka vratiti u kancelariju. Na poslovnom ručku su osim posla dozvoljene i malo neformalnije teme, kao što su sport, aktuelni događaji u svetu, običaji zemlje poslovnog partnera i slično.

Jezik

U poslovnoj komunikaciji koristi se zvanični, knjizevni nemački, ali je i engleski sve češći, posebno među mlađim poslovnim ljudima.

Ukoliko ne znate dobro nemački, savet je da ga ne koristite. Pokušaj da komunicirate na jeziku koji slabo govorite može delovati neprofesionalno ili kao da želite da se dodvorite poslovnim partnerima.

Nemački poslovni ljudi veoma dobro govore engleski, tako da, ako ni engleski ne govorite najbolje, dobro bi bilo da povedete sa sobom nekoga ko ga govori.

Pročitajte još sličnih tekstova